Pred časom smo se dame pogovarjale o tem kako zelo so nam Slovencem pomembni avtomobili … Kako sploh ne razmišljamo o tem koliko nas v resnici stanejo. Pri čemer je glavna funkcija avtomobila navadno le prevoz od točke A do točke B.
In smo šle računat … Ugotovile smo, da mora soseda, ki je s kreditom kupila nov avto za 8.000 evrov, s katerim bo v povprečju prevozila 10.000 km / leto in katerega povprečna poraba znaša 6l / 100 km, približno 7,7 delovnih dni na mesec delati za avto. Ja, samo za avto! Torej od povprečnih 20 dni na mesec (če upoštevamo še dopuste), več kot tretjino časa dela le za avto. Meni se to zdi grozljivo. Kje so še položnice za bivanje, hrana, dopust, otroci, zdravje, oblačila itn. Kako je pa pri vas? Veste kakšen avto si v resnici lahko privoščite?
Kakšen avto si sploh lahko privoščimo?
Ko se odločamo za nakup avtomobila, novega ali rabljenega, je najbolj pomembno to, da ugotovimo kakšen avto si sploh lahko privoščimo. Velika večina ljudi se s tem ne ukvarja in si kupi avto bodisi glede na kreditno sposobnost, željo ali pa glede na to kakšen avto ima njegov sosed. In takšen pristop je napačen! No, to je seveda moje mnenje.
Vas zanima kakšen avto si lahko privoščite? Poizkusite odgovoriti na vprašanje, ki ga zelo pogosto zastavim svojim poslušalcem na predavanjih: Najeli smo avto kredit z mesečnim obrokom v višini 225 evrov. Vsi drugi mesečni stroški za avto znašajo dodatnih 150 evrov (ja, vem, zelo so nizki, v resnici so precej višji, a je enostavneje računati). Kolikšen je priporočljiv minimalni neto prihodek, de ne bomo presegli priporočenega mesečnega proračuna za prevoz? Možni odgovori: a) 2500 evrov, b) 2000 evrov, c) 1500 evrov in d) 1000 evrov.
V okviru FINPLACA, Zavoda za finančno opismenjevanje smo v letu 2015 (takrat še pod imenom Vem, da ne vem) izvedli raziskavo finančne pismenosti, v kateri je bilo anketirancem zastavljeno to vprašanje. Verjeli ali ne, kar 80 % vprašanih jih jeodgovorilo narobe. Pa vi? Veste pravilni odgovor? Pravilen odgovor je 2500 evrov. Skupni mesečni strošek avtomobila (vključujoč stroške goriva, kredita oz. izgube vrednosti, zavarovanja, vzdrževanja itd.) namreč ne sme presegati 15 % našega neto prihodka. No, morda je to malce grobo napisano. Seveda ga lahko presega, a potem je vprašanje kje bomo morali zategniti pas. Seveda je to spoznanje za marsikoga šokantno, pa vendar je prav, da vemo kakšni so osnovni finančni okvirji znotraj katerih se moramo gibati v kolikor želimo ohraniti finančno stabilnost.
Nov ali rabljen?
Najpogostejša napaka, ki jo delamo je ta, da kupujemo nove avtomobile. Zakaj? Zato ker avto v prvih letih izgubi največ na svoji vrednosti. Že takoj, ko ga odpeljemo iz salona smo izgubili najmanj 10 %, po prvem letu pa kar 20 %! Seveda je odvisno od modela, a vseeno bi lahko rekli, da to velja za večino avtomobilov. Vsakomur prija vonj po novem avtomobilu (tudi jaz sem nekoč to izkusila), bleščeči notranji opremi, zvoku novega motorja, nevoščljivim pogledom sosedov … Pa vendar ta občutek ni večen. Mesec, dva, morda celo tri, potem pa počasi izgine. Ostanejo visoki stroški zavarovanja, ker brez t.i. kaska ne gre, stroški vzdrževanja, goriva itd. In kar je morda najhuje, tudi obrok kredita za avtomobil. In sedaj si predstavljajte, da ste primorani avto prodati, ker ne zmorete več plačevati vseh obveznosti. Ostane vam dolg, vi pa ste brez avtomobila. Zato je priporočljivo kupiti rabljen avtomobil, katerega vrednost ne bo več toliko padla in kjer nas ne bo preveč zabolelo, ko bomo izvedeli za kakšno ceno ga lahko prodamo.
Kaj pravijo strokovnjaki …
Da ne bo kdo rekel: “Ana, kaj pa ti veš. Ženske se itak ne spoznate na avtomobile. Kaj se sploh spuščaš na to področje. Sploh veš kaj govoriš?” No, za vse tiste, ki si to mislijo naj kaj hitro povem, da si to nisem jaz izmislila, ampak me je o tem podučil strokovnjak, Jurij Kočar iz AMZS, ki sem ga imela priložnost spoznati, ko smo znotraj projekta Popolna finančna preobrazba organizirali predavanje na temo avtomobilov. In kaj je rekel? »Nakup novega avtomobila se finančno ne splača, saj povprečni avtomobil v prvih dveh letih izgubi okoli tretjino vrednosti, po štirih letih pa je vrednost že prepolovljena. Si morate misliti? Po samo 4-ih letih polovična vrednost avtomobila!!! Nič čudnega torej, da ima večina ljudi po nekaj letih več lizinga kot pa je vreden avto.
Jurij še dodaja: “Resda ima novo vozilo določene prednosti, kot so recimo vgrajeni najmodernejši sistemi delovanja, ekološka naprednost, manjši stroški vzdrževanja, boljše vozne lastnosti, izberemo ga lahko povsem po lastnih željah, imamo možnost zanesljivega in hitrega financiranja, ne gre pa zanemariti tudi občutka in vonja po novem. Toda po drugi strani ima nakup novega avtomobila tudi svoje slabosti. Poleg višje cene avta, ki hitro izgublja svojo vrednost, je treba zanj skleniti dražje kasko zavarovanje. Zaradi visoke vrednosti običajno potrebujemo še kredit, kar še dodatno poviša stroške.”
No, je bilo dovolj strokovne razlage? Za tiste, ki vam ni bilo dovolj, si lahko še bolj poglobljeno razlago preberete tukaj. Jaz sem jo že, večkrat. : )
Naj vam jekleni konjiček služi!